Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok. Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia w przypadku gdy zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej w terminie 24 godzin od zgonu. Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, tj. najbliższa pozostała rodzina zmarłej, a mianowicie:
- małżonek;
- krewni zstępni (np. dziecko);
- krewni wstępni (np. rodzice, dziadkowie);
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (np. brat);
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (np. teść, zięć).
Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które się do tego zobowiążą.
Po dokonaniu rejestracji zdarzenia, osobie zgłaszającej wydawany jest z urzędu jeden odpis skrócony aktu zgonu.
Wymagane dokumenty:
- karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia;
- zezwolenie na pochówek zwłok, wydane przez prokuratora w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną śmierci było przestępstwo;
- dowód osobisty osoby zmarłej;
- ważny dokument stwierdzający tożsamość osoby zgłaszającej zgon – do wglądu.
Opłaty:
Zwolnione z opłaty skarbowej jest sporządzenie aktu zgonu oraz pierwszy odpis skrócony wydany osobie zgłaszającej zgon.
Gdzie załatwisz sprawę ?
Urząd Stanu Cywilnego
36-024 Hyżne 103
Pok. 16, III piętro
Tel.: 17 2304573; 535 953 156
e-mail: e.mazur@hyzne.pl
Brak możliwości załatwienia sprawy drogą elektroniczną.