Z wnioskiem o sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego należy wystąpić do kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt stanu cywilnego, podlegający sprostowaniu lub uzupełnieniu i przedłożyć dowód wniesienia opłaty skarbowej za odpis zupełny aktu stanu cywilnego po sprostowaniu/uzupełnieniu. Jeżeli sprostowania lub uzupełnienia aktu stanu cywilnego dokonano w formie czynności materialno-technicznej, wydany odpis zupełny aktu stanu cywilnego uważa się za wydany na wniosek. Sprostowania lub uzupełnienia aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora, w formie czynności materialno-technicznej. Jeżeli sprostowania lub uzupełnienia aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia tę osobę o zamiarze sprostowania albo uzupełnienia lub o złożeniu wniosku o sprostowanie albo uzupełnienie aktu stanu cywilnego. W przypadku sprostowania lub uzupełnienia aktu małżeństwa dokonywanego na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego;
- dowód zapłaty opłaty skarbowej;
- ważny dokument stwierdzający tożsamość – do wglądu;
- wnioskując o sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego na podstawie materiałów archiwalnych, do wniosku należy załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis lub uwierzytelnioną reprodukcję tych materiałów cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, należy do wniosku załączyć dokumenty, o których mowa poniżej.
Opłaty:
Opłacie skarbowej podlega:
- wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po prostowaniu/uzupełnieniu – 39 zł;
- pełnomocnictwo do złożenia wniosku o sprostowanie albo o uzupełnienie aktu stanu cywilnego – 17,00 zł.
Pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki) oraz rodzeństwu i małżonkowi jest zwolnione z opłaty skarbowej.
Opłatę można uiścić:
- gotówką w kasie Urzędu Gminy Hyżne, 36-024 Hyżne 103, pok. 16;
- przelewem na konto Urzędu Gminy Hyżne, nr: 17 9158 1011 2002 2000 0013 0001.
Gdzie załatwisz sprawę ?
Urząd Stanu Cywilnego
36-024 Hyżne 103
Pok. 16, III piętro
Tel.: 17 2304573; 535 953 156
e-mail: e.mazur@hyzne.pl