Urodzenie rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia dziecka. Zgłoszenia urodzenia dziecka pochodzącego z małżeństwa dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. W sytuacji gdy strona obowiązana jest do zgłoszenia urodzenia dziecka nie może spełnić tego obowiązku, może tego dokonać w jej imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. W treści pełnomocnictwa winno być wskazane imię lub imiona nadawane dziecku przez rodziców. Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od dnia urodzenia. Matka dziecka, która w chwili urodzenia dziecka ukończyła 16 rok życia, nie może udzielić pełnomocnictwa do zgłoszenia urodzenia. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia w terminie 21 dni kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia oraz wybiera dziecku imię z urzędu. O sporządzeniu aktu urodzenia kierownik urzędu stanu cywilnego informuje rodziców dziecka. Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być umieszczone akcie urodzenia w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane danej płci. Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze imienia lub imion dziecka, jeżeli wybrane imię lub imiona mają charakter ośmieszający lub nieprzyzwoity lub nie wskazują na płeć dziecka, kierując się powszechnym znaczeniem imienia i wybiera dziecku imię z urzędu w formie decyzji administracyjnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu. Rodzice mogą złożyć przed wybranym kierownikiem urzędu stanu cywilnego albo przed konsulem oświadczenie o zmianie imienia lub imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia w terminie 6 miesięcy od dnia jego sporządzenia. Wraz ze sporządzeniem aktu urodzenia dokonywane jest zameldowanie nowonarodzonego dziecka. Jednocześnie System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL. Po zarejestrowaniu urodzenia dziecka wydawany jest z urzędu odpis aktu urodzenia nieodpłatnie.
Wymagane dokumenty:
- ważny dokument stwierdzający tożsamość – do wglądu;
- karta urodzenia – przekazana przez podmiot wykonujący działalność leczniczą;
- pełnomocnictwo – w przypadku zgłoszenia urodzenia przez pełnomocnika.
Opłaty:
Zwolnione z opłaty skarbowej jest zgłoszenie urodzenia dziecka oraz pierwszy odpis aktu urodzenia
Gdzie załatwisz sprawę ?
Urząd Stanu Cywilnego
36-024 Hyżne 103
Pok. 16, III piętro
Tel.: 17 2304573; 535 953 156
e-mail: e.mazur@hyzne.pl