Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
- budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska;
- zakup i zainstalowanie:
- deszczowni,
- urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
- urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy , w której została dokonana inwestycja – w wysokości 25 % udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych. Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat. Kwota ulgi inwestycyjnej jest obliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego. Podatnik traci prawo do odliczania od podatku rolnego nie wykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele. Zwolnienia i ulgi udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Wymagane dokumenty:
- wniosek/podanie;
- pozwolenie na budowę;
- potwierdzenie zgłoszenia do użytkowania;
- zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z rachunkami lub ich odpisami (odpisy muszą posiadać stwierdzenie zgodności z oryginałem) stwierdzającymi wysokość tych wydatków.
Zwolnienie i ulga od podatku rolnego z tytułu utworzenia nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenia już istniejącego do powierzchni nie przekraczającej 100 ha.
Ulga w podatku rolnym przysługuje do powierzchni nie przekraczającej 100 ha. Udzielana jest na wniosek podatnika. Stosuje się ją od następnego miesiąca po złożeniu wniosku. Okres zwolnienia wynosi 5 lat. Po upływie okresu zwolnienia stosuje się ulgę w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
Wymagane dokumenty:
- wniosek/podanie o udzielenie zwolnienia;
- dokument stwierdzający nabycie gruntu.
Złożenie wniosków/podań wraz z wymaganymi dokumentami dotyczących wymienionych ulg i zwolnień – sekretariat Urzędu Gminy Hyżne II piętro lub w pok. 18 – podatki, III piętro.
Termin załatwienia sprawy: do jednego miesiąca, w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Gdzie załatwisz sprawę ?
Urząd Gminy Hyżne
36-024 Hyżne 103
Pok. 18, III piętro
Tel. 17 23 045 75, 535-953-159
e-mail: g.palac@hyzne.pl, d.pecka@hyzne.pl