Kompleksowa cyfryzacja w Gminie Hyżne – administracja bliżej mieszkańców i mieszkanek
Gmina Hyżne realizuje projekt pn. „Kompleksowa cyfryzacja w Gminie Hyżne – administracja bliżej mieszkańców i mieszkanek” nr FEPK.01.02–IZ.00–0017/23
- Całkowita wartość Projektu wynosi 3 254 102,86 PLN (słownie: trzy miliony dwieście pięćdziesiąt cztery tysiące sto dwa złote osiemdziesiąt sześć groszy),
- Całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą 3 250 886,86 PLN (słownie: trzy miliony dwieście pięćdziesiąt tysięcy osiemset osiemdziesiąt sześć złotych osiemdziesiąt sześć groszy),
- Dofinansowanie ze środków Funduszu wynosi 2 698 236,08 PLN (słownie: dwa miliony sześćset dziewięćdziesiąt osiem tysięcy dwieście trzydzieści sześć złotych osiem groszy).
Przedmiotem projektu „Kompleksowa cyfryzacja w Gminie Hyżne – administracja bliżej mieszkańców i mieszkanek” jest uruchomienie 16 e-Usług publicznych na co najmniej 4 poziomie dojrzałości, a także jednej usługi na 3 poziomie dojrzałości. E-Usługi wybrane do realizacji są nieprzypadkowe, Wnioskodawca wybrał te usługi, z których najczęściej korzystają podatnicy i osoby prawne z terenu Gminy Hyżne. Uruchomienie e-Usług możliwe będzie tylko dzięki realizacji pełnego zakresu projektu, czyli:
- Modernizacji Systemów Dziedzinowych
- Modernizacji Elektronicznego Obiegu Dokumentów
- Modernizacji Systemów GIS
- Usłudze digitalizacji zasobów GIS
- Zakup zestawów komunikacyjno-pomiarowych
- Zakup licencji i narzędzi do zdalnego odczytu
- Uruchomienie e-Usług publicznych w szeroko rozumianym zakresie podatkowym, GIS, a także obsłudze gospodarki wodnej.
- Szkolenia dla pracowników Urzędu
- Udostępnienie różnych e-Usług w ramach jednej Platformy Projektowej.
W kontekście realizacji projektu, bardzo ważny jest stworzenie nowoczesnej Platformy Projektowej, która umożliwi mieszkańcom i mieszkankom dostęp do różnych usług publicznych za pomocą Internetu. Taki pojedynczy punkt kontaktowy, umożliwia mieszkańcom korzystanie z wielu usług, bez poznawania złożoności wielu systemów. Platforma będzie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami, a także będzie pełnić rolę informacyjną, dzięki powiadomieniom nt. monitoringu środowiska takich jak między innymi:
- Informacja o jakości powietrza
- Informacja o poziomie wód gruntowych
- Informacja o temperaturze i alertach burzowych
W chwili obecnej Gmina Hyżne nie świadczy e-Usług na wysokim poziomie dojrzałości, a ich brak był szczególnie widoczny w dobie pandemii. Nie są to jednak jedyne zdiagnozowane problemy, w chwili obecnej zauważalne są także inne negatywne czynniki takie jak m.in.:
- Niska wydajność, spowodowana tradycyjną obsługą usług publicznych w stosunku do Klientów Urzędu.
- Niewystarczająca dostępność usług. Obecne usługi publiczne są dostępne tylko w godzinach pracy Urzędu, co utrudnia korzystanie z nich.
- Brak pełnej transparentności – Klienci i Klientki urzędu, nie mają możliwości bieżącego monitoringu procedowanych spraw.
- Niski poziom zdigitalizowanych dokumentów.
- Wysokie koszty nakładów poligraficznych.
- Mnogość i brak integracji posiadanych systemów, a także przestarzała infrastruktura hardwarowa i softwarowa, wpływające negatywnie na efektywności pracy pracowników Urzędu.
W swoich założeniach, projekt zakłada zneutralizowanie w/w problemów, poprawę jakości obsługi obywateli i obywatelek, usprawnienie procesów administracyjnych oraz zwiększenie efektywności i transparentności działań Gminy poprzez realizacje pełnego zakresu projektu i osiągnięcie następujących celów:
- Zwiększenie wydajności i efektywności oferowanych usług Urzędu poprzez zastosowanie usług dostępnych 24/7 (7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę)
- Zwiększenie efektywności poprzez uruchomienie e-Usług, które przyczynią się do automatyzacji wielu procesów administracyjnych, eliminując zbędne procedury i ograniczając biurokrację i zużycie drogich materiałów biurowych – eksploatacyjnych.
- Zwiększenie transparentności poprzez udostępnienie możliwości monitorowanie postępów swoich spraw i zwiększenie dostępu do informacji publicznych.
- Optymalizacja pracy Urzędu możliwa poprzez dostarczenie kompatybilnych zintegrowanych narzędzi. Ważnym aspektem jest także przeprowadzenie szkoleń, które zapewnią dostosowanie kompetencji pracowników do nowych narzędzi. Wdrożenie rozwiązań IT (sprzętowych i softwarowych) umożliwiających uruchomienie e-Usług, zwiększenie cyberbezpieczeństwa Wnioskodawcy, obywateli oraz umożliwi bezpieczną prace zdalną.
- Digitalizacja zasobów ułatwi cyfrowe zarządzanie nimi.
Głównymi grupami docelowymi są:
- Obywatele i mieszkańcy Gminy Hyżne.
- Przedsiębiorcy i instytucje.
- Pracownicy urzędów i jednostek podległych.
#FunduszeUE