Kompleksowa cyfryzacja w Gminie Hyżne – administracja bliżej mieszkańców i mieszkanek

Gmina Hyżne realizuje projekt pn. „Kompleksowa cyfryzacja w Gminie Hyżne administracja bliżej mieszkańców i mieszkanek nr FEPK.01.02IZ.000017/23

  • Całkowita wartość Projektu wynosi 3 254 102,86 PLN (słownie: trzy miliony dwieście pięćdziesiąt cztery tysiące sto dwa złote osiemdziesiąt sześć groszy),
  • Całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą 3 250 886,86 PLN (słownie: trzy miliony dwieście pięćdziesiąt tysięcy osiemset osiemdziesiąt sześć złotych osiemdziesiąt sześć groszy),
  • Dofinansowanie ze środków Funduszu wynosi 2 698 236,08 PLN (słownie: dwa miliony sześćset dziewięćdziesiąt osiem tysięcy dwieście trzydzieści sześć złotych osiem groszy).

Przedmiotem projektu „Kompleksowa cyfryzacja w Gminie Hyżne – administracja bliżej mieszkańców i mieszkanek” jest uruchomienie 16 e-Usług publicznych na co najmniej 4 poziomie dojrzałości, a także jednej usługi na 3 poziomie dojrzałości. E-Usługi wybrane do realizacji są nieprzypadkowe, Wnioskodawca wybrał te usługi, z których najczęściej korzystają podatnicy i osoby prawne z terenu Gminy Hyżne. Uruchomienie e-Usług możliwe będzie tylko dzięki realizacji pełnego zakresu projektu, czyli:

  • Modernizacji Systemów Dziedzinowych
  • Modernizacji Elektronicznego Obiegu Dokumentów
  • Modernizacji Systemów GIS
  • Usłudze digitalizacji zasobów GIS
  • Zakup zestawów komunikacyjno-pomiarowych
  • Zakup licencji i narzędzi do zdalnego odczytu
  • Uruchomienie e-Usług publicznych w szeroko rozumianym zakresie podatkowym, GIS, a także obsłudze gospodarki wodnej.
  • Szkolenia dla pracowników Urzędu
  • Udostępnienie różnych e-Usług w ramach jednej Platformy Projektowej.

W kontekście realizacji projektu, bardzo ważny jest stworzenie nowoczesnej Platformy Projektowej, która umożliwi mieszkańcom i mieszkankom dostęp do różnych usług publicznych za pomocą Internetu. Taki pojedynczy punkt kontaktowy, umożliwia mieszkańcom korzystanie z wielu usług, bez poznawania złożoności wielu systemów. Platforma będzie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami, a także będzie pełnić rolę informacyjną, dzięki powiadomieniom nt. monitoringu środowiska takich jak między innymi:

  • Informacja o jakości powietrza
  • Informacja o poziomie wód gruntowych
  • Informacja o temperaturze i alertach burzowych

W chwili obecnej Gmina Hyżne nie świadczy e-Usług na wysokim poziomie dojrzałości, a ich brak był szczególnie widoczny w dobie pandemii. Nie są to jednak jedyne zdiagnozowane problemy, w chwili obecnej zauważalne są także inne negatywne czynniki takie jak m.in.:

  • Niska wydajność, spowodowana tradycyjną obsługą usług publicznych w stosunku do Klientów Urzędu.
  • Niewystarczająca dostępność usług. Obecne usługi publiczne są dostępne tylko w godzinach pracy Urzędu, co utrudnia korzystanie z nich.
  • Brak pełnej transparentności – Klienci i Klientki urzędu, nie mają możliwości bieżącego monitoringu procedowanych spraw.
  • Niski poziom zdigitalizowanych dokumentów.
  • Wysokie koszty nakładów poligraficznych.
  • Mnogość i brak integracji posiadanych systemów, a także przestarzała infrastruktura hardwarowa i softwarowa, wpływające negatywnie na efektywności pracy pracowników Urzędu.

W swoich założeniach, projekt zakłada zneutralizowanie w/w problemów, poprawę jakości obsługi obywateli i obywatelek, usprawnienie procesów administracyjnych oraz zwiększenie efektywności i transparentności działań Gminy poprzez realizacje pełnego zakresu projektu i osiągnięcie następujących celów:

  • Zwiększenie wydajności i efektywności oferowanych usług Urzędu poprzez zastosowanie usług dostępnych 24/7 (7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę)
  • Zwiększenie efektywności poprzez uruchomienie e-Usług, które przyczynią się do automatyzacji wielu procesów administracyjnych, eliminując zbędne procedury i ograniczając biurokrację i zużycie drogich materiałów biurowych – eksploatacyjnych.
  • Zwiększenie transparentności poprzez udostępnienie możliwości monitorowanie postępów swoich spraw i zwiększenie dostępu do informacji publicznych.
  • Optymalizacja pracy Urzędu możliwa poprzez dostarczenie kompatybilnych zintegrowanych narzędzi. Ważnym aspektem jest także przeprowadzenie szkoleń, które zapewnią dostosowanie kompetencji pracowników do nowych narzędzi. Wdrożenie rozwiązań IT (sprzętowych i softwarowych) umożliwiających uruchomienie e-Usług, zwiększenie cyberbezpieczeństwa Wnioskodawcy, obywateli oraz umożliwi bezpieczną prace zdalną.
  • Digitalizacja zasobów ułatwi cyfrowe zarządzanie nimi.