Kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego m.in. odpisy skrócone i zupełne, aktów urodzeń, małżeństw i zgonów oraz zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby. Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego, bez względu na miejsce sporządzenia i przechowywania aktu. Do otrzymania odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby uprawnieni są: osoba, której akt dotyczy, jej małżonek, wstępny (rodzice, dziadkowie), zstępny (dzieci, wnuki), rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy, opiekun, osoba, która wykaże w tym interes prawny, sąd, prokurator, organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowymi przemawia za tym interes społeczny, oraz organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań. Odpis aktu stanu cywilnego oraz zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby może zostać również wydany na wniosek osoby trzeciej, na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa szczególnego przez osobę uprawnioną do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego. Pełnomocnictwo udzielone wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwu, małżonkowi podlega zwolnieniu z opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
- dowód zapłaty opłaty skarbowej – jeśli odpis lub zaświadczenie podlega opłacie skarbowej;
- ważny dokument stwierdzający tożsamość – do wglądu.
Opłaty:
Opłacie skarbowej podlega:
- odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu – 22 zł;
- odpis zupełny aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu – 33 zł;
- odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu wydany na druku wielojęzycznym – 22 zł;
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł;
- pełnomocnictwo do odebrania odpisu aktu stanu cywilnego lub do odebrania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 17 zł.
Opłatę można uiścić:
- gotówką w kasie Urzędu Gminy Hyżne, 36-024 Hyżne 103, pok. 16;
- przelewem na konto Urzędu Gminy Hyżne, nr: 17 9158 1011 2002 2000 0013 0001.
Gdzie załatwisz sprawę ?
Urząd Stanu Cywilnego
36-024 Hyżne 103
Pok. 16, III piętro
Tel.: 17 2304573; 535 953 156
e-mail: e.mazur@hyzne.pl